Lietuvos tautodailininkų sąjunga
Lietuvos tautodailės kūrėjų asociacija

Daugelis Lietuvos menininkų įkvėpimo kūrybai semiasi vykdami į plenerus, simpoziumus gamtoje. Ypatinga sėkmė patekti į pajūrį - Palangą, Šventąją ar Neringą. Viktorą Mikutį likimas avansu apdovanojo 1973 m. gimti Palangoje. Pirmąją viešą savo kūrinių eksponavimą patyrė dar būdamas mokykloje, kai mokinių darbų kolekciją miestelėnai ir svečiai stebėjo miesto bibliotekoje. Vaikystėje dailės mokyklos nelankė, bet daugelį dirbančių menininkų stebėjo savo gimtajame mieste. Įstojo mokytis į Kauno taikomosios dailės mokyklą. 1992 metais per patį Lietuvos atgimimą baigė mokslus įgydamas medžio skulptūros ir meno dirbinių vykdytojo specialybę. Kūrybinis darbas tapo pastovia veikos erdve. Mėgiamiausios jo sritys – tapyba, grafika, kamerinė medžio skulptūra. Kaip sako pats meistras: ,,Eskizuoju ir piešiu beveik kasdien. Teko pagyventi Niujorke. Ten tapiau...“. Tapytojas pastoviai kurdamas nejaučia kūrinių stygiaus, todėl išsiugdė poreikį ,,atsiskaityti“ visuomenei parodomis. Sukaupia teminį ar proginį rinkinį ir eksponuoja. Aktyvumas pateisinamas, ne tai – ir išgyvenimo šaltinis, ir autorystės viešinimo forma, ir vadybinė veika, ir bendravimo su kolegomis, meno vertintojais, visuomene būdas. Vietas eksponavimui Viktoras pasirenka laisvai, be išankstinių nuostatų. Kūrybinio gyvenimo srautas sąlygoja parodos laiką, turbūt ir vietą. Štai dalis parodinės veiklos: parodos galerijose Vilniuje, Palangoje, parodos Klaipėdos parodų rūmuose, A. Mončiaus muziejuje Palangoje, Žemaičių dailės muziejuje Plungėje, M. Krošickio namuosei-muziejuje Sevastopolyje (Ukraina), Lietuvos generaliniame konsulate Niujorke (JAV), Sla galerijoje Niujorke (JAV).

b_800_591_16777215_0_0_images_iliustracijos_straipsniai_2020_Viktoras_Mikutis_IMG_3126.jpg

2020-ųjų metų vasarą per Covid-19 karantino varžomą kultūrinį sezoną Lietuvos tautodailininkų sąjungos galerijoje (LTS) Vilniuje veikė autorinė Viktoro Mikučio tapybos paroda. LTS pasistengė nepasiduoti likimo smūgiams. Renginio vaizdus, filmuotą reportažą, ,,Tautodailės metraščio“ kroniką viešino visais įmanomais kanalais. Tai pastangos įprasminti Viktoro Mikučio kūrybinius pasiekimus, suteikti išliekamąją vertę. Parodoje pateikta visuomenei stebėti apie trys dešimtys paveikslų. Kamerinio formato tapyba akvarele, guašu, akriliniais ir aliejiniais dažais, mišria autorine technika įjungiant pastelę. Kolekcijos pateikimo estetika išradinga, ekspresyvi. Akvarelės ir guašo lakštai įrėminti vienodo didesnio formato rėmuose talpinančiuose subtilaus tono foną. Jis padeda žiūrovo žvilgsniui susikaupti stebint nekontrastingus, pastelinių spalvų derinius. Juose tautodailininkas nevartoja juodų spalvinių dėmių ar kontūrų. Akvarelės technika nutapyti gamtos vaizdai dažnai fragmentiški, lengvo, skaidraus kolorito. Meistras leidžia žiūrovui pajusti kaip tikrovė valdo ekspresyvų braižą. Nulietuose plotuose ryškesnę spalvą įveda jautriu teptuko prisilietimu, tašku, nevartoja aiškaus potėpio. Palieka neužtapytus pakraščius, nevengia eskiziškumo, išnaudoja baltą neliestą popieriaus paviršių. Balti popieriaus plotai dalyvauja paveikslo spalviniame sprendime, kuria plokštumoje erdvės įspūdį. Akvarelės technika ,,nemėgsta“ klaidų. Taiklus spalvos radimas, skaidrus gaivaus vaizdo kūrimas atskleidžia meistro patyrimą, profesionalumą, siekiamo tikslo suvokimą. Tapytojas kaip didelio orkestro dirigentas guašo technika harmoniją turi kurti kitaip. Baltas dažas vartojamas pustoniams ir švelniems formų perėjimams, faktūroms pašiaušti. Todėl ribotoje pastelinėje gamoje reikia įvaldyti erdvę, perteikti gamtos toninę, spalvinę įvairovę. Dažname gamtovaizdyje reikšmingu kompozicijos dalyviu tampa medis. Lietuviškame gamtovaizdyje tai tikroviškas elementas, atpažinimo ženklas. Lietuvių etnokultūros kosmogonijoje – gyvybės medis. Svarbu pažymėti, kad Viktoras Mikutis nevaizduoja medžio kaip standartizuoto beveidžio ženklo. Meistras ieško subtilaus, saikingo, tikslaus rūšies apibūdinimo: pušis, ąžuolas, liepa, eglė, obelis... Prasmingai pasirenkamas spalvinis kodas, siluetas. Gebėjimas išreikšti įvairovę yra eskizavimo, studijinio piešimo, mokėjimo atlikti nematomus ,,paruošiamuosius darbus“ analizuojant vaizdą pasekmė. Darbštumas, be kurio neatsiskleidžia gabumai, visuomenėje vadinami talentu.

b_800_598_16777215_0_0_images_iliustracijos_straipsniai_2020_Viktoras_Mikutis_IMG_3128.jpg

Paveiksluose nutapytuose aliejiniais ar akriliniais dažais matome didesnio laipsnio įtaigumą, aiškiau išreikštą autoriaus braižą. Viktoras mėgsta nesudėtingą fragmentinį komponavimą. Konstravimo schemos ir horizontai pasirenkami tikroviški. Pagrindinį vaizduojamą objektą komponuoja formato vizualiniame centre. Kartais paveikslo pagrindinė mintis yra žvilgsnis į tolius, tuomet svarbos seka pertvarkoma. Meistrui reikšmingas tapysenos, stiliaus vientisumas. Pasitelkiamos visos tapybinės priemonės: potėpis, spalva, toniniai kontrastai, piešinio raiška, faktūrų pulsavimas. Viktoro vizualinės saviraiškos šaltinis ekspresyvus su impresionistiniais, sezaniškos mokyklos elementais susietas braižas. Reiškinys nuosekliai pareinantis iš lietuvių tapybos tradicijų raidos. Šiuolaikinės lietuvių tautodailės tapyboje dažnas autorius kelia sau tokio sudėtingumo uždavinius. Kelionėse Viktoro nutapyti paveikslai labiau impulsyvūs, kontrastingo kolorito. Urbanistiniai vaizdai detalių bangavimais, potėpių ir faktūrų gaivališkumu, tapysenos dekoratyvumu primena scenografijų eskizus. Didmiesčių panoramose kartais dingsta perspektyvinė logika. Dangoraižių siluetai, langų virtinės ,,šoka džiazo ritmu“. Svarbu pastebėti, kad Viktoras išlaiko vieną pagrindinį kūrybos siekį -spalvos studijavimą. Gyvas, judrus potėpis virpinantis spalvos pustonius ir sukuriantis erdvės įspūdį yra suprantamas ir mėgiamas žiūrovų. Daugelyje paveikslų ekspresyvumas išreiškiamas užkeliant spalvinę ir toninę gamą, klaidžiojant įvairiomis kryptimis aštriais, virpančiais vangogiškais potėpiais. Kūrybinės priemonės ir problematika susikaupia tokio pobūdžio todėl, kad kolekcijoje nepateikta figūrinių ar teminių kompozicijų, portretų, natiurmortų ar kitokio siužeto tapinių. Turbūt tai perspektyviniai menininko uždaviniai, kuriuos pamatysime būsimose parodose. Lietuvoje paskelbtais 2020 Tautodailės metais sąjungos tapytojų būrį papildė ryški asmenybė, dalyvausianti kūrybinių tradicijų puoselėjimo baruose.

Dailininkas Jonas Rudzinskas

bow bridge
bow bridge

chrysler
chrysler

b_700_937_16777215_0_0_images_iliustracijos_straipsniai_2020_Viktoras_Mikutis_DSCN3216.jpg

b_700_1007_16777215_0_0_images_iliustracijos_straipsniai_2020_Viktoras_Mikutis_IMG_2239.jpg

nyc
nyc

umbrella
umbrella

Rasti svetainėje

Projektus svetainėje finansuoja:

Straipsnių ir filmuotų reportažų ciklas, skirtas LTS 55-mečiui

"Strateginė Lietuvos tautodailės kūrėjų asociacijos finansavimo programa"
"Virtualios tautodailės parodos, skirtos LTS 55-mečiui"

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Lietuvos tautodailininkų sąjunga (LTS) Įmonės kodas 190766761 Stiklių g. 16, LT- 01131 Vilnius Tel.: (8-5) 2120564  lietuvosts@gmail.com

Lietuvos tautodailės kūrėjų asociacija (LTKA) Įmonės kodas 300122466 Stiklių g. 18, LT-01131 Vilnius  Tel.: (8-5) 2120564  lietuvosts@gmail.com

© 2024